Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Geografické aspekty autostopu ve vybraných státech Evropy
NOVOTNÝ, Ondřej
Autostop. Určitá forma dopravy, která byla od svého začátku opomíjená. Možná to je dané předsudky, které jsou s autostopem spjaté. Tato bakalářská práce se zabývá autostopem na území vybraných států v Evropě. Koncentrací, prostorovým rozmístěním autostopu a trendy těchto jevů. Sledované území bylo vybráno na základě dostupnosti a vztahu s Českou republikou. Nejprve se tato práce pokusí zařadit autostop do některé z vědních disciplín a poté se pokusí zdůvodnit, proč by tomu tak mohlo být a jak tato disciplína mohla, nebo může autostop ovlivnit. Dále také práce zmiňuje, jaké mohou být faktory, které ovlivňují nebo v minulosti mohly ovlivňovat autostop. Bakalářská práce dále obsahuje porovnávání zemí v ohledu přívětivosti k autostopu na základě vypracovaných map. V praxi to znamená určité hodnocení, jestli je autostop na území těchto států rozvinutý a snadný.
Kolem nekolem: Cykloaktivismus optikou teorie sítí-aktérů
Fendrychová, Kristýna ; Stöckelová, Tereza (vedoucí práce) ; Brož, Luděk (oponent)
Ve své diplomové práci se zaměřuji na utváření městské cyklistiky s důrazem na aktéry, kteří se na jejím utváření podílí - patří mezi ně lidé, diskurzy, technologie, infrastruktury a další materiality. Odkrývám vztahy cyklistů s jejich okolím a zachycuji asymetrie, jež jsou spojené především s dominantním působením automobilismu v městském prostředí, i strategie k jejich překonávání. Kromě terénních aktérských praxí samotných cyklistů se zaměřuji také na cykloaktivistický diskurs, jež má významný podíl na vyrovnávání znevýhodňujícího postavení cyklistů v městské dopravě. Mobilizací argumentů vycházejících z kritické teorie a konceptu práva na město se cykloadvokacie snaží dosahovat maximálního zapojení obyvatel měst do diskuzí o veřejném prostoru a podpořit tak prosazování pro-cyklistických opatření. Z pohledu teorie sítí-aktérů (ANT) má však tato strategie svoje limity spočívající především v užívání stabilizovaných sociálněvědních kategorií a ANT by tak mohla cykloadvokacii přispět detailnějším pohledem na provázanost cyklistů s jejich okolím, věnovat se blíže jejich tělesnosti a emočnímu prožívání, klást důraz na roli materialit při utváření těchto vztahů a poskytovat tak silnější argumentaci pro prosazování pro-cyklistických opatření. Klíčová slova: městská cyklistika, automobilismus, teorie...
Kolem nekolem: Cykloaktivismus optikou teorie sítí-aktérů
Fendrychová, Kristýna ; Stöckelová, Tereza (vedoucí práce) ; Brož, Luděk (oponent)
Ve své diplomové práci se zaměřuji na utváření městské cyklistiky s důrazem na aktéry, kteří se na jejím utváření podílí - patří mezi ně lidé, diskurzy, technologie, infrastruktury a další materiality. Odkrývám vztahy cyklistů s jejich okolím a zachycuji asymetrie, jež jsou spojené především s dominantním působením automobilismu v městském prostředí, i strategie k jejich překonávání. Kromě terénních aktérských praxí samotných cyklistů se zaměřuji také na cykloaktivistický diskurs, jež má významný podíl na vyrovnávání znevýhodňujícího postavení cyklistů v městské dopravě. Mobilizací argumentů vycházejících z kritické teorie a konceptu práva na město se cykloadvokacie snaží dosahovat maximálního zapojení obyvatel měst do diskuzí o veřejném prostoru a podpořit tak prosazování pro-cyklistických opatření. Z pohledu teorie sítí-aktérů (ANT) má však tato strategie svoje limity spočívající především v užívání stabilizovaných sociálněvědních kategorií a ANT by tak mohla cykloadvokacii přispět detailnějším pohledem na provázanost cyklistů s jejich okolím, věnovat se blíže jejich tělesnosti a emočnímu prožívání, klást důraz na roli materialit při utváření těchto vztahů a poskytovat tak silnější argumentaci pro prosazování pro-cyklistických opatření. Klíčová slova: městská cyklistika, automobilismus, teorie...
"Mototown Detroit" - Hospodářská a sociální proměna města od konce 19. století do roku 1941
Vosáhlo, Radka ; Koura, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Jaromír (oponent)
Předkládaná práce se bude věnovat vývoji automobilismu od konce 19. století do začátku druhé světové války v americkém Detroitu. Jedním ze základních cílů bude analýza hospodářského vzestupu tohoto města v důsledku koncentrace automobilové výroby, dalším pak proměna samotného Detroitu. Jakým způsobem se změnilo obyvatelstvo - jeho počet, zvyky, kulturní vyžití a jaké byly problémy, které sebou takto vysoká koncentrace pracovníků přinášela. Práce se zaměří zejména na následující výrobce automobilů: Ford Motor Company, General Motors a Chrysler LLC. Chronologicky je práce vymezena přelomem 19. a 20. století, kdy dochází k masovějšímu rozšíření myšlenky motorismu, a rokem 1941 - vstupem USA do druhé světové války. Práce se rovněž zaměří na osobu Henryho Forda a jeho stylu organizace práce, rozšiřování firmy a inovacím, které do výroby zaváděl. Reflektován bude způsob, jakým ovlivnil nejen ostatní producenty automobilů v oblasti, ale rovněž i své zaměstnance.
Vlastním automobilem k obezitě a kardiovaskulárním nemocem?
Sojka, Jan ; Houdek, Petr (vedoucí práce) ; Brožová, Dagmar (oponent)
Práce se zabývá závislostí mezi rozvojem automobilismu a úmrtností na kardiovaskulární onemocnění na datech 18 evropských států v letech 1997-2003. Jsou popsány základní faktory prevalence kardiovaskulárních onemocnění (KVO) a je provedena ekonometrická analýza za použití Arellano-Bond modelu. Analýza potvrdila pozitivní vztah automobilismu popsaného počtem pasažér-kilometrů a úmrtností na KVO. Dále potvrzuje negativní vztah mezi vysvětlovanou proměnnou úmrtnost na KVO a vysvětlujícími proměnnými počet bypassů, vývoj HDP, vzdělání a spotřeba kávy. Mezi vysvětlujícími proměnnými manželství, kouření a vysvětlovanou proměnnou byl zjištěn pozitivní vztah. Obrácená kauzalita je diskutována za pomocí Grangerových testů. Odhadnuté výsledky posloužily k diskuzi doporučení ke snížení prevalence KVO.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.